четвер, 28 січня 2016 р.

Готуймося до ЗНО

1.  Позначте рядок, у якому в усіх словах потрібно писати літеру и:
А  бад..лина, благоч..стивий, кр..хкий, ж..виця;
Б  вар..во, меж..річчя, вич..пурений, кр..шталь;
В  п’ят..річка, заруч..ни, нев..димка, обітн..ця;
Г  зач..нати, виконав..ця, знів..чити, вел..чина;
Д  нож..чок, печ..во, викор..нити, оз..ратися.
2.  Позначте словосполучення, у якому порушено граматичну норму на позначення часу:
А  рівно о першій;
Б  десять хвилин по шостій;
В  пів на десяту;
Г  сім годин двадцять хвилин;
Д  за двадцять п’ята.
3.  Позначте пару речень, у яких виділені слова є омонімами:
А  Слово, чому ти не твердая криця!  Слово– срібло, мовчання– золото.
Б  Вона зрозуміла душевний стан гостя.  У хлопця плечі широкі, стан високий.
В  Рідна земля і в жмені мила.  Земля– хлібодарка і медоносиця.
Г  У хвалька язик діє, а рука не вміє.  Держи язик за зубами.
Д  Ми молоді, ми юні, і нам належить світ.  Брехнею світ обійдеш, а назад не вернеш.
4.  Позначте речення, у якому одиничний дієприслівник ПОТРІБНО відокремити комою (розділові знаки пропущено):
А  Гуркіт канонади ревів не перестаючи.
Б  Бійці сиділи деякий час задумавшись.
В  Пряме дерево і вмирає стоячи.
Г  Людина! Це ж яке слово! Його треба говорити стоячи.
Д  Похитуючись Соломія підійшла до столу.
5.  Позначте рядок, у якому фразеологічні звороти є синонімічними:
А  на живу нитку– білими нитками шитий;
Б  і води не замутить– хоч у вухо бгай;
В  попасти на слизьке– накрити мокрим рядном;
Г  бентежити кров– не чути землі під собою;
Д  закрутити веремію– укрутити хвоста.
6.  Позначте рядок, у якому в усіх словах приголосні звуки тільки глухі:
А  фікус, папуга, цукати, тьохкати;
Б  капуста, пакетик, сахатися, ціпочок;
В  ситечко, тапочки, пайок, часопис;
Г  тактика, пощастити, сестриця, цяточка;
Д  сипучість, частка, пакуночок, точиться.
7.  Позначте рядок, у якому в кожному слові однакова кількість звуків і букв:
А  боєць, вищість, зраджений, відсіювання;
Б  євробачення, воїнський, італієць, розжувати;
В  подвоєння, лояльний, надзвуковий, вимріяний;
Г  гущавінь, озброєння, лоджія, осяяння;
Д  виявлення, відзвітувати, мелодія, їдальня.
8.  Позначте речення зі складеним дієслівним присудком:
А  Книга– це змога погомоніти з людиною через тисячоліття.
Б  Я люблю очима тишу цілувати.
В  Там будуть горіти до ранку в туманних дзеркалах троянди.
Г  Мені осіння ніч короткою здається.
Д  Зоря на небі рожева вже почала займатись.
9.  Позначте рядок, у якому всі іменники належать до спільного роду:
А  незграба, добряга, гайдамака, базіка;
Б  молодчина, капризуха, нероба, бездара;
В  сіромаха, базіка, непосида, неотеса;
Г  сердега, нерівня, стиляга, босячня;
Д  роботяга, задирака, жирафа, сирота.
10.  Позначте речення, що потребує редагування:
А  Сніжинки з інеєм ще більше закрутилися, стовпом здіймаючись угору.
Б  Сидячи на березі річки, милуюся її повільною течією.
В  Хтось кидає жарт, розсмішивши всіх навколо.
Г  Прочитавши цікаву книжку, хочеться поділитися враженнями з іншими.
Д  За таких обставин не будемо сидіти склавши руки.
11.  Позначте рядок, у якому всі прикметники присвійні:
А  лікарів рецепт, лебедина пісня, Оленчина косинка;
Б  Франкові заклики, ненин голос, слюсарів інструмент;
В  товаришева книга, Кобзарів заповіт, ахіллесова п’ята;
Г  професорова лекція, солдатська каска, Іванків олівець;
Д  Лукашева сопілка, братова допомога, батьківські збори.
12.  Позначте рядок, у якому не з усіма словами потрібно писати ОКРЕМО:
А  не/досліджені ще питання; не/зчувся, як заснув; не/спитавши дозволу;
Б  не/зводячи очей, не/привітно шуміли, не/здужав підняти;
В  будинок не/збудований; трохи не/дочуваючи; не/перевірений мною текст;
Г  не/можна передбачити; не/чуваний успіх; нічому не/навчено;
Д  не/захищений від вітру сад; не/просячи допомоги; не/потрібно поспішати.
13.  Позначте рядок, у якому всі іменники у формі родового відмінка однини мають закінчення -у(-ю):
А  секція баскетбол.., художнього гуртк.., задум.. твору;
Б  високого звук.., стовпчик барометр.., запашного бузк..;
В  номери концерт.., білого мармур.., держави Ліван..;
Г  наслідки землетрус.., сучасного метрополітен.., хвилі Дінц..;
Д  атмосферного тиск.., сектор.. цирку, літературного музе.. .
14.  Позначте речення, у якому НЕ ПОТРІБНО виділяти комами поширене означення:
А  Місячним сяйвом залиті мріють сади.
Б  Гудуть з вітрами до світання дощем оплакані сади.
В  Степ оповитий тишею дихав пахощами росяних трав.
Г  Я небесами пійманий тремчу.
Д  Налита сонцем і вітрами хлюпоче веслами весна.
15.  Позначте речення, у якому виділене слово НЕ МОЖНА замінити варіантом у дужках:
А  Архітектор наголосив(підкреслив), що проект слід виконати вчасно.
Б  За мить вантажна машина зникла(щезла) з очей.
В  Технічний персонал змарнував(згаяв) багато часу на підготовчі роботи.
Г  У нашій родині панують теплі, дружні стосунки(взаємини).
Д  Щоб здобути(отримати) вищу освіту, потрібно наполегливо працювати.
16.  Позначте словосполучення, яке потребує редагування:
А  дотримати слова;
Б  навчати математики;
В  оволодіти знання;
Г  опанувати мову;
Д  знехтувати наказом.
17.  Позначте рядок, у якому всі слова належать до дієслів:
А  крикніть, кричиш, крикливий, покрикувати;
Б  переходячи, переходив би, перехідний, переходьте;
В  перемігши, перемогти, переможний, переможено;
Г  учити, навчивши, учe´ний, учіться;
Д  запечений, запік би, запікаючи, запікся.
8.  Позначте речення, у якому дієслово умовного способу вжито в значенні наказового:
А  Полетіла б я до тебе, та крилець не маю.
Б  Ніжну-ніжну, як подих билини, я хотів би вам пісню сплести.
В  Вже б покласти кінець всім незгодам і щоб кожен народ поважать.
Г  Я б хотів всі зірки, що над нами, перелити у зірку ясну.
Д  Я б хотіла вродитись між гір, я б хотіла гуцулкою стати.
19.  Позначте рядок, у якому всі іменники у формі родового відмінка множини мають нульове закінчення:
А  староста, парта, миша, круча;
Б  буря, культура, галерея, мозаїка;
В  особа, перемога, ескадрилья, лелека;
Г  мрія, ліщина, стаття, хиба;
Д  чаша, лопата, сім’я´, земля.
20.  Позначте рядок, у якому від усіх іменників прикметники утворюються за допомогою суфікса -ев-(-єв-):
А  взірець, куля, корабель, матч;
Б  калач, липень, вуглець, плащ;
В  корінець, криця, значення, замша;
Г  мить, баржа, карамель, кварц;
Д  вишня, сіль, журавель, куниця.
21.  Позначте рядок, у якому всі складні прикметники пишуться через дефіс:
А  договірно/правовий, культурно/освітній, гостро/критичний, морально/етичний;
Б  медико/генетичний, ново/грецький, мінерально/сировинний, південно/східний;
В  житлово/будівельний, військово/повітряний, суспільно/корисний, лірико/драматичний;
Г  молочно/білий, науково/експериментальний, загально/господарський, організацій- но/методичний;
Д  мідно/червоний, навчально/виробничий, об’ємно/просторовий, електронно/оптичний.
22.  Позначте рядок, у якому фразеологічний зворот має значення”надумане мірило упередженої людини, яка підганяє під нього факти дійсності”:
А  піррова перемога;
Б  прокрустове ложе;
В  геростратова слава;
Г  дамоклів меч;
Д  Еолова арфа
23.  Позначте речення, у якому перед як ПОТРІБНО поставити кому(розділові знаки пропущено):
А  Сосюра як справжній лірик різноманітний у своїх переживаннях.
Б  Діти як квіти поливай то ростимуть.
В  Весь світ знає Довженка як великого кінорежисера.
Г  Палаючий Будапешт був перед нами як на долоні.
Д  Уночі хоч як тріщить а вдень проти сонечка плющить.
24.  Позначте рядок, у якому всі слова мають таку будову: один префікс, корінь, один суфікс, закінчення:
А  досвітній, прилетів, по-сільському, безпомилковий;
Б  супутник, вистраждав, взимку, узаконений;
В  надбудова, вивідавши, напарник, заземлений;
Г  виголошене, надлишок, припечений, приказка;
Д  затінок, викупив, якнайдобріший, переможний.
25.  Позначте складносурядне речення, між частинами якого потрібно поставити ТИРЕ (розділові знаки пропущено):
А  Сині роси зблискували на травах і сонце купалось на левадах.
Б  Реве Дніпро й лани широкополі медами пахнуть.
В  Десь у хлібах кричав перепел і туман стелився од річки.
Г  На хвилину раптом стихли голоси і спинилися тіні.
Д  Хвилина ще і схід розпише в сліпучі барви небосхил.
26.  Позначте рядок, у якому в усіх словах фонетична транскрипція відображає нормативну вимову:
А  кожух[кожу´х]; левада[лева´да];
Б  приносить[прино´сиет′]; походжає[походжа´йе];
В  голубка[гоулу´бка]; свято[с′в’а´то];
Г  промінчик[пром’і ´н′чиек]; земля[зеимл′а´];
Д  кишеня[киеше´н′а]; зозуля[зозу ´л′а].
27.  Позначте рядок, у якому в усіх словах при вимові відбувається уподібнення приголосних звуків:
А  зсипати, дужка, розпач, жінці;
Б  освітній, зарядка, молотьба, розжувати;
В  якби, зшити, навесні, ягідки;
Г  зжовкнути, ніжність, квітчання, усмішці;
Д  легкий, екзамен, ліжко, безсердечний.
8.  Позначте безсполучникове складне речення, між частинами якого слід поставити ТИРЕ (розділові знаки пропущено):
А  Відбились зорі у воді летять до хмар тумани.
Б  Життя росте лишень з любові лише краса людей навчає жить.
В  Дощ пройшов хазяйським кроком сад в росі купається.
Г  Дуже дивний пейзаж косяками ідуть таланти.
Д  Степ половецький половіє трава аж срібна від роси.
29.  Позначте рядок, у якому прислівники слід писати ЧЕРЕЗ ДЕФІС:
А  пліч/о/пліч, з давніх/давен, день/у/день, по/латині;
Б  на/гора, коли/не/коли, без кінця/краю, де/небудь;
В  віч/на/віч, по/простому, сам/на/сам, хтозна/коли;
Г  ледве/ледве, по/праву, по/друге, як/не/як;
Д  більш/менш, раз/по/раз, будь/куди, десь/не/десь.
30.  Позначте рядок, у якому всі іменники у формі кличного відмінка мають закінчення-е:
А  кравець, Наталя, пісня, вітер;
Б  земля, душа, Київ, кобзар;
В  Степан, друг, сестриця, Ганнуся;
Г  вовк, Оля, тесляр, народ;
Д  Назар, генерал, Ілля, героїня.
31.  Від поданих іменників утворіть прикметники за допомогою суфікса-ськ-. Позначте рядок, у якому в обох словах НЕ ВІДБУВАЄТЬСЯ чергування в групах приголосних:
А  Париж, калмик;
Б  Гаага, Виборг;
В  Буг, Чорнухи;
Г  Цюріх, казах;
Д  Іртиш, чех.
32.  Позначте рядок, у якому речення відповідає наведеній схемі:
А  Яке дерево, такі і його квіти, який батько, такі і його діти. (яке), [ ], (який).
Б  Дощ іде не там, де ждуть, а там, де жнуть.[..., (де), ...], (де).
В  Багатий той, хто нічого не хоче мати понад те, що він вже має. [ ], (хто), (що).
Г  Радій, що на тебе, коли ти говориш, дивляться тисячі очей. [ ], (що), (коли).
Д  Я з тих країв, де над Дніпром шумлять гаї, де з дня народження мені співали солов’ї. [ ], (де), (де). 
33.  Позначте речення, що відповідає такій характеристиці: складне речення з різними типами синтаксичного зв’язку(сполучниковим і безсполучниковим):
А  Ріка налітала на камінні зубці, поміж яких застряв дуб-велет, а потік спадав униз,
де також стриміли камені.
Б  Не зневірся, не впади у відчай: вир не вкрутить, хвиля не знесе.
В  Вже вечір тіні склав у стоси, за обрій котиться курай, і дальні пахнуть сінокоси, і дальній пахне рідний край.
Г  Якщо не можна вітер змалювати, прозорий вітер на ясному тлі, змалюй дуби, могутні і крислаті, котрі од вітру гнуться до землі.
Д  Іду, дивлюсь: мій край, моя земля, сміються в небі золотому річки, і села, і поля.
34.  Позначте рядок, у якому порушено норму при відмінюванні числівників:
А  трьохсот, трьомстам, на трьохстах;
Б  п’ятисот, п’ятистам, п’ятистами;
В  семисот, сімомастами, на семистах;
Г  дев’ятисот, дев’ятистам, дев’ятьмастами;
Д  двохсот, двомастами, на двохстах.
Завдання35 −42 мають по шість варіантів відповідей, із яких ТРИ ПРАВИЛЬНІ. Виберіть усі правильні відповіді й позначте їх у бланку згідно з інструкцією. Не робіть інших позначок − комп’ютерна програма реєструватиме їх як ПОМИЛКИ!
35.  Позначте рядки, у яких у всіх словах спрощення в групах приголосних позначається на письмі:
А  шелес..нути, безжаліс..но, невіс..ці, влас..ний;
Б  ціліс..ний, безкорис..ливий, хворос..няк, беззахис..но;
В  мес..ник, безпристрас..но, безвиїз..но, чес..ний;
Г  гус..нути, двоміс..ний, облес..ливість, доблес..но;
Д  благовіс..ний, мас..ниця, жаліс..ний, наперс..ний;
Е  наміс..ник, інтеліген..ський, совіс..ливий, піс..ний.
36.  Позначте рядки, у яких усі слова пишуться з апострофом:
А  пів..яблука, горохв..яник, зарум..янитися, дріб..язковий;
Б  вольтер..янець, напів..ява, відв..язати, круп..яний;
В  вм..ятина, верф..яний, люб..язний, варшав..янка;
Г  в..юнкий, духм..яний, торф..яний, підв..язати;
Д  невід..ємний, розм...якнути, медв..яний, від..їжджати;
Е  верб..я, краков..як, кіновар..ю, з..юрбитися.
37.  Позначте рядки, у яких усі слова пишуться з м’яким знаком:
А  крад..кома, ослін..чик, виріз..блений, мал...ва;
Б  волос..кий, дівчинон..ці, зац..вірінькати, воєначал..ник;
В  ган..бити, ковал..ський, лос..йон, вигул..кнути;
Г  єреванс..кий, гет..манщина, віл..ха, нян..читися;
Д  консул..ський, буд...те, вит..охкувати, задзелен..чати;
Е  груз..кий, черешен..ці, рибал..ство, перелаз..мо.
38.  Позначте рядки, у яких у всіх словах відбувається подвоєння приголосних, позначене написьмі двома літерами:
А  від..звеніти, зав..ишки, лисич..ин, вікон..иця;
Б  дозвіл..я, клятвен..ий, непід..атливий, спец..ех;
В  конюшин..ий, контр..озвідка, розкіш..ю, неоціне´н..ий;
Г  повоєн..ий, пів..ідра, дореформен..ий, звід..аля;
Д  гілляч..я, кін..ота, затиш..я, вил..ємо;
Е  жасмин..ий, індичен..я, гарбузин..я, невгомон..ий.
39.  Позначте рядки, у яких у всіх словах іншомовного походження пишеться буква и:
А  д..спетчер, безпр..цидентний, ват..канський, сент..ментальний;
Б  ш..лінг, конс..стенція, ід..лічний, ш..ллерівський;
В  пер..ферія, д..вертисмент, ц..тадель, дискр..мінація;
Г  кар..катура, брав..симо, маркет..нг, серт..фікат;
Д  форт..симо, інц..дент, пр..оритет, д..лема;
Е  парт..тура, д..летант, Алж..р, реж..сер.
40.  Позначте рядки, у яких виділене слово є сполучником і його слід писати РАЗОМ:
А  І сказала мати: ”Як/би ти, сину, йшов в отаку погоду?”.
Б  Чисте полуденне небо, і тихо-тихо, немов/би все заснуло.
В  То/ж сіль землі, то/ж сила молода ішла на смерть, на згубу неминучу.
Г  Ніч колихала так ласкаво, про/те не спалося мені.
Д  Що/б улітку не вродило, те зимою не завадить.
Е  Друзів люблю, за/те чванливих не терплю.
41.  Позначте речення з однорідними означеннями(розділові знаки пропущено):
А  З другої хати доносилася сумна журлива пісня.
Б  Чарами віє від необмеженого синього простору.
В  Ранковий легкий вітер розганяв залишки туману.
Г  Все приймало незвичайний казковий характер.
Д  Набачився ланів зелених золотих набачився надихався напився.
Е  Густий осінній туман встає над лісом вечірньою добою.
42.  Позначте речення з уточнюючим членом, у якому перед сполучником ПОТРІБНО поставити кому(розділові знаки пропущено):
А  Таку тикву саджають щоб із неї виросла посудина на зразок глека або невеликої амфори.
Б  Довге життя випало Дорошенчисі або Чабанисі як частіше називають ще її.
В  Хамелеон  або  деревна  ящірка  Африки  добре  пристосований  до  життя  на деревах.
Г  Гуси чи лебеді в небі пливуть там угорі наді мною?
Д  Хвилі колосків то вганялись півкругом у ліс то забігали вузькою річкою або сагою глибоко в діброву.
Е  Найкрасивіша рослина українських водойм біле латаття або водяна лілія.
Завдання43 − 47 мають на меті встановлення відповідності. До кожного рядка, позначеного БУКВОЮ, доберіть відповідник, позначений ЦИФРОЮ
43.  Установіть відповідність між значеннями слів лівого та правого стовпчиків:
А  осоруга;                                                         
Б  зваба;
В  галузь;
Г  пастка;
Д  каверза.
1  галуззя;
2  витівка;
3  облога;
4  відраза;
5  спокуса;
6  тенети;
7  царина.
44.  Установіть відповідність між реченнями та їх характеристиками:
А  односкладне означено-особове;
Б  односкладне неозначено-особове;
В  односкладне узагальне-но-особове;
Г  односкладне безособове;
Д  односкладне називне. 
1  Без мови рідної, юначе, й народу нашого нема.
2  Друга шукай, а знайдеш– тримай.
3  Над широким Дніпром у промінні блакить.
4  Нас зустрічають хлібом-сіллю.
5  Люди, овіяні грозами, обпалені громами.
6  Один з останніх рейсів був винятковим.
7  Багатій, розбруньковуйся, мово!
45.  Установіть відповідність між словами та способами їх творення:
А  префіксальний;
Б  суфіксальний;
В  префіксально-суфіксальний;
Г  безсуфіксальний;
Д  складання основ.
1  дослідник, надійний, багатіти;
2  всюдихід, двовладдя, сталевар;
3  прозелень, прадавній, залетіти;
4  підліток, відлетіти, розбіг;
5  розповідь, перехід, запис;
6  від’їхати, по-козацьки, доповідь;
7  по-новому, провулок, заземлити.
46.  Установіть відповідність між складнопідрядними реченнями та видами їх підрядної частини:
А  підрядне допустове;
Б  підрядне умови;
В  підрядне з’ясувальне;
Г  підрядне мети;
Д  підрядне часу.
1  Скажи що-небудь, щоб я тебе побачив.
2  Вона бачила ці береги, коли вони були ще зовсім пустельні.
3  Рідну пісню треба захищати так, як захищають рідний край.
4  Якщо ти усміхнешся світу, він відповість по-смішкою.
5  У світі слів немає випадкових, хоча вони й сто-літтями мовчать.
6  Чим більше грошей має, тим більше плаче.
7  Спинюся я і довго буду слухать, як бродить серпень по землі моїй.
47.  Установіть відповідність між реченнями й назвами відокремлених членів, якими складнено ці речення:
А  відокремлене означення;
Б  відокремлена прикладка;
В  відокремлена обставина;
Г  відокремлений додаток.
1  Там, замість житечка, в теплеє літечко терен зацвів.
2  По всім світі пронесу нашу гордість і красу– рідну мову.
3  У всякому ділі є свої майстри і своє, так би мовити, натхнення.
4  Небо розгорнуло намет свій– синій, широ-кий, глибокий.
5  Благословенним будь, світанок долі, мій доб-рий незабутній отчий дім.

6  З доріг життя сховавши втому, я в отчий край вернусь назад.

Немає коментарів:

Дописати коментар